مقالات

بیماری های شایع دیابت بین سالمندان

به رسم همیشه، با یکی دیگر از مقالات کوتاه و کاربردی همراه شما هستیم. در ادامه تلاش می‌کنیم تا در کنار شما به بررسی بیماری‌های شایع دیابت بین سالمندان بپردازیم و اطلاعاتی را در رابطه با تشخیص و روش‌های پیشگیرانه و مدیریت این بیماری شیرین در اختیارتان قرار دهیم. با توجه به افزایش روزافزون مبتلایان به دیابت سالمندان، با در نظر گرفتن حساسیت‌های این گروه سنی، با هدف افزایش آگاهی و آموزش روش‌های پیشگیرانه در خدمت شما هستیم.

اکنون الو پرستار به سبب سالها همراهی و ارائه خدمات پرستاری درمانی به بیماران دیابتی، دارای تجارب بسیار ارزشمندی در ارتباط با مشکلات و دغدغه‌های این عزیزان است. ضمن توانایی در ارائه بهترین خدمات، از تجربه‌ی چند ساله‌ی خود بهره گرفته تا در این مقاله به روش‌های حفظ سلامتی و جلوگیری از ابتلا به دیابت بپردازد.

مقدمه:

شاید بتوان دیابت را سرسخت‌ترین دشمن انسان نام برد. دشمنی که با گذشت زمان و ایجاد تغییرات گسترده در سبک تغذیه و دور شدن روز افزون جوامع بشری از مصرف مواد غذایی سالم، تبدیل به یکی از بزرگترین تهدیدهای خود ساخته بشری شده است.

اکنون دیابت یکی از جدی‌ترین چالش‌هایی است که تمام گروه‌های سنی را در بر گرفته است و در این میان، سالمندان به دلیل عدم برخورداری از سیستم ایمنی قوی و وجود ضعف‌های متعدد جسمی ناشی از کهولت سن، به حساس‌ترین گروه‌ در معرض خطر تبدیل شده‌اند.

گسترش روافزون تعداد سالمندان مبتلا به دیابت، خبر از ضعف شیوه مدیریت این بیماری و عدم آگاهی‌ جمعی از روش‌های پیشگیرانه می‌دهد. لذا با عنایت به این حقیقت که برخورداری جامعه از اطلاعات و داشتن شناختی دقیق از علائم و دلایل ایجاد کننده دیابت در سالمندان می‌تواند در مدیریت هرچه بهتر این بیماری کمک کند، در ادامه با به معرفی و ارائه اطلاعات مهمی در این زمینه پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید و زنجیره‌ای شوید در افزایش آگاهی جمعی.

آشنایی با دیابت بین سالمندان

دیابت سالمندان یکی از بیماری‌های مزمن و خطرناک برای این گروه سنی حساس است. دیابت رایج بین سالمندان، اغلب از نوع دیابت نوع 2 بوده و نشان دهنده ناتوانی بدن در تولید انسولین است. بالا رفتن قند خون زمینه ساز بروز مشکلات بسیار زیادی در بدن می‌شود، مشکلاتی که هر یک به تنهایی می‌توانند تهدیدی بزرگ برای سلامتی انسان محسوب شوند.

بیماری‌هایی از قبیل:

  • بیماری‌های قلبی
  • بیماری‌ها و مشکلات کلیوی
  • بیماری‌های سیستم عصبی
  • مشکلات بینایی
  • زخم‌های عفونی و …

با گذر از جوانی و میان‌سالی، انسان کم تحرک‌تر شده و رفته رفته از حجم فعالیت‌های جسمانی‌اش کاسته می‌شود. کاهش چشم‌گیر فعالیت‌های بدنی و بی‌تحرکی در کنار عوامل دیگری مانند تغذیه اشتباه قرار می‌گیرد و باعث ایجاد اضافه وزن شده و حجم چربی بدن افزایش می‌یابد.

با تکمیل شدن این سه‌گانه‌ی شوم، یعنی:

  • اضافه وزن
  • تغذیه اشتباه
  • بی تحرکی

جاده برای ورود قطعه آخر پازل هموار می‌شود. در این شرایط سالمندان در معرض ابتلا قرار گرفته و با توجه به ضریب بالای خطر در این وضعیت، دیر یا زود دیابت سالمندان از راه می‌رسد. حال با در نظر گرفتن میزان بالای ابتلا سالمندان به دیابت و همچنین خطرات جدی این بیماری، لازم است به معرفی علائم دیابت سالمندان پرداخته و در ادامه نیز به سراغ بررسی روش‌های پیشگیری از آن بپردازیم.

علائم دیابت سالمندان

در نظر داشته باشید که تشخیص دیابت صرفا وظیفه پزشک و جامعه درمانی کشور بوده و هدف از انتشار علائم ذیل، تنها آگاهی‌بخشی است. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر و طولانی شدن علائم، لازم است تا هرچه سریعتر با پزشک متخصص خود دیدار کنید.

  • پلی‌دیپسیا یکی از بارزترین علائم دیابت

افزایش قند خون دارای علائم مختلفی است، یکی از مشخصه‌های بارز دیابت سالمندان، عطش فراوان آنها و نیاز مکرری است که نسبت به نوشیدن آب پیدا می‌کنند.

  • پلی‌فاگیا یکی دیگر از علائم دیابت

نیاز فرد به تغذیه مداوم و احساس گرسنگی شدید، یا افزایش اشتهای غیرمعمول در سالمندان، همگی از علائم قند خون بالا بوده و از وجود دیابت خبر می‌دهد.

  • پولی‌یوریا یا افزایش تولید و دفع ادرار

افزایش میزان قند خون ناشی از دیابت در سالمندان، دارای علائم مختلفی است که پولی‌یوریا یا به عبارتی دیگر افزایش تولید ادرار یکی از علائم رایج آن است.

  • ضعف جسمانی یا آستن‌ویا

ضعف جسمانی که در بر اثر عدم موفقیت بدن در تبدیل قند خون به انرژی ایجاد می‌گردد، در سالمندان مبتلا به دیابت یکی از علائم اصلی این بیماری محسوب می‌گردد.

  • تار شدن دید

مشکلات بینایی بر اثر ابتلا به دیابت در سالمندان نیز از علائم و نشانه‌های دیگر این بیماری است. تار شدن دید بر اثر افزایش قند خون و همچنین مشکلات مختلف بینایی در سالمندان مبتلا به دیابت بسیار رایج و شایع است.

از دیگر علائم دیابت در سالمندان:

  • تغییرات در خلق و خو
  • کاهش شدید و غیرطبیعی وزن بدن
  • طولانی شدن دوره‌ی التیام زخم‌ها
  • عفونت ادرار

راه‌های پیشگیری از ابتلا سالمندان به دیابت

دیابت سالمندان یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های شایع در بین این گروه سنی است. افزایش سن، خطر ابتلا به دیابت را به بیش از 25درصد افزایش می‌دهد و به همین دلیل است که رعایت اقدامات پیشگیرانه، می‌تواند در سنین بالا تا حد بسیار زیادی از احتمال بروز دیابت جلوگیری نماید. در ادامه بخشی از مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه را منتشر نموده‌ایم.

  • حفظ تناسب بدن

همواره سعی کنید تا وزنتان را در مناسب‌ترین میزان ممکن نگه دارید. سعی کنید تغذیه مناسب با گروه سنی و شرایط فیزیکی خود انتخاب کرده و در رعایت آن کوشا باشید. مصرف مواد مغذی و همچنین کنترل مصرف قند را فراموش نکنید که از بهترین روش‌های پیشگیری محسوب می‌شوند.

  • ورزش منظم

دقایقی در روز را برای انجام فعالیت‌های ورزشی در نظر بگیرید. می‌توانید به انجام نرمش‌های سبک و یا پیاده‌روی مشغول شوید. به این طریق حساسیت بدن به انسولین را افزایش داده و می‌توانید میزان قند خونتان را کنترل کنید. به عنوان یکی از بهترین روش‌های پیشگیری ابتلا به دیابت، ورزش منظم می‌تواند معجزه کند.

در صورت حفظ فشار خون در مقدار طبیعی و نرمال، می‌توانید تا میزان بسیار بالایی از خطر ابتلا به دیابت در سنین بالا جلوگیری کنید.

  • چک آپ منظم

در بازه‌های زمانی کوتاه به نزد پزشک خود مراجعه کرده و درخواست انجام تست‌ها و آزمایشات عمومی دهید. در این صورت می‌توانید به موقع از وجود خطر آگاه شده و نسبت به کنترل دیابت اقدام نمایید.

  • مصرف بی رویه قند و چربی ممنوع

در صورت استفاده از رژیم‌های غذایی پر قند و چربی، هرچه سریعتر نسبت به محدود کردن مصرف این دو عامل خطرناک اقدام نمایید. در مقابل با استفاده از مواد غذایی طبیعی و سالم نیز نسبت به حفظ سلامت خود اقدام نمایید.

سخن آخر

الو پرستار خود را موظف به اطلاع رسانی و معرفی بیماری‌های شایع می‌داند، ما معتقدیم با گسترش آگاهی جمعی می‌توانیم تا میزان بسیار بالایی از ابتلا هم‌‌وطنان به این بیماری خطرناک بکاهیم. این‌روزها که هزینه‌های خدمات درمانی تبدیل به نگرانی اصلی خانواده‌های درگیر بیماری شده است، ما در تلاشیم ضمن ارائه راهکار‌های پیشگیرانه، خدمات مناسب پرستاری و نگهداری را نیز با قیمت‌های مناسب و کیفیت بالا در اختیار مردم عزیز قرار دهیم.

با تشکر از تمام شما همراهان گرامی که مثل همیشه با حمایت از ما باعث دلگرمی و قوت قلبمان شده‌اید. لازم به ذکر است که در صورت تمایل می‌توانید جهت آشنایی با سرویس‌ها و خدمات  ما به بخش مربوطه در وبسایت مراجعه نموده و پس از دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان زبده ما، نسبت به دریافت خدمات اقدام نمایید.

مثل همیشه به یاد داشته باشید که من و شما در کنار هم می‌توانیم از لحظات سخت به سلامت گذر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *