مقالات

بیماری های عضلانی شایع در بین سالمندان

بیماری های عضلانی شایع در بین سالمندان از جمله چالش‌هایی است که بسیاری از عزیزان با نزدیک شدن به سنین بالا با آن‌ها مواجه می‌شوند. از آنجا که تمامی قوای حرکتی بدن به لطف وجود بافت ماهیچه‌ای و عضلانی بدن تامین می‌شود، جوان یا سالمند بودن تفاوتی در اهمیت حفظ بافت ماهیچه‌ای بدن ندارد و می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در زندگی می‌بایست حفظ توده عضلانی باشد. بیماری های عضلانی سالمندان موضوعی بسیار مهم است که در این مطلب از سری مطالب الو پرستار به بررسی و راه‌های مقابله با آن پرداخته‌ایم.

بدیهی است که انسان هرچه به سنین کهنسالی نزدیک می‌شود از فعالیت‌های بدنی خود نیز فاصله می‌گیرد. با کاهش میزان فعالیت‌های بدنی توده عضلانی و ماهیچه‌ای بدن نیز به مرور تحلیل یافته و از بین می‌رود. از بین رفتن اسکلت عضلانی بدن، بیماری‌ها و مشکلات فراوانی را برای سالمند در پی خواهد داشت. از دست دادن بافت عضلانی با کاهش استقامت و ضعف شدید بدنی همراه بوده و باید توجه داشت که بیماری های عضلانی سالمندان مساله‌ای ساده و پیش پا افتاده نیست.

در سالهایی که توانایی حرکتی و قدرت بدنی انسان دچار کاهش بسیار زیادی می‌گردد، حفظ توده ماهیچه‌ای از طریق راه کارهای مختلف و پیشگیری‌های به موقع، می‌تواند از بروز بیماری‌ های عضلانی سالمندان جلوگیری نماید. تغییرات عضلانی و بیماری های ناشی از آن به شرایط مختلفی از نظیر: ژنتیک، جنسیت و میزان فعالیت بدنی در سنین جوانی و… بستگی دارد.

با ما همراه باشید، تا در ادامه با آتروفی (کاهش توده عضلانی بدن) و بیماری‌های عضلانی‌ ناشی از این تحلیل ماهیچه‌ای آشنا شویم. در ادامه به درخواست کاربران عزیز مبنی بر معرفی بیماری های عضلانی در دوران کهولت سن عمل نموده و با انواع آن و راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عضلانی آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

آشنایی با بیماری های عضلانی سالمندان

بدن انسان در طول سالها فعالیت با نزدیک شدن به سالمندی دچار تغییرات بسیاری می‌گردد. یکی از مهم‌ترین این تغییرات، آتروفی یا همان تحلیل بافت عضلانی بدن است. کاهش تراکم استخوانی در سالمندان با تحلیل توده عضلانی یکی از بیماری‌های ناشی از مشکلات عضلانی است و محدودیت‌های بسیاری را در پی خواهد داشت.

آغاز تغییرات عضلانی به عوامل مختلفی بستگی دارد و می‌توانیم در مردان بالای 20 سال و بانوان بالای 40 سال منتظر پدیدار شدن روند کاهش عضلانی باشیم. از عوامل موثر در این زمینه می‌توان به:

  • جنسیت
  • سن
  • سبک زندگی سالم
  • میزان فعالیت جسمی
  • تغذیه
  • کمبود تستوسترون
  • کمبود هورمون رشد
  • استرس و اضطراب بالاب

و… اشاره نمود.

گفتنی است به طور میانگین هر شخص در دهه‌های مختلف زندگی ، بین 3 تا 8 درصد از بافت عضلانی خود را از دست می‌دهد. با از دست رفتن میزان توده عضلانی و ماهیچه‌ای انسان، شرایط برای تشکیل بیماری های عضلانی در سالمندان ایجاد خواهد شد.

این بیماری‌ها به طور مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط با از دست دادن اسکلت عضلانی بدن بوده و با سرعت گرفتن تحلیل ماهیچه‌ای در سنین بالاتر، با وسعت و شدت بیشتری نمایان خواهند شد.

انواع بیماری های عضلانی شایع در بین سالمندان

همانطور که پیشتر اشاره شد، با بالا رفتن سن و تاثیرگذاری عوامل مختلف بر بدن انسان مانند تغذیه، کاهش فعالیت جسمی و اضطراب و …، حجم عضلانی و بافت ماهیچه‌ای بدن کاهش یافته و شرایط برای ایجاد بیماری های عضلانی سالمندان مهیا می‌گردد.

بیماری‌های عضلانی مختلفی وجود دارد که با افزایش سن عزیزان سالمند را درگیر و باعث ایجاد محدودیت‌هایی برای ایشان می‌شود. محدودیت‌های ناشی از بیماری‌های عضلانی در کهنسالی می‌توانند در مواردی استقلال افراد مسن را به کلی نابود کرده و آنان را در انجام امور شخصی خود نیز ناتوان نمایند.

در ذیل به برخی از بیماری‌های عضلانی سالمندان اشاره و با رایج‌ترین آن‌ها آشنا خواهیم شد:

 

۱. آرتروز (Osteoarthritis)

۲. آرتریت روماتوئید (Rheumatoid arthritis)

۳. اختلالات عضلانی (Myopathies)

۴. اختلالات اسکلتی عضلانی (Musculoskeletal disorders)

۵. اختلالات اعصاب حرکتی (Neuromuscular disorders)

۶. اختلالات استخوانی (Osteoporosis)

۷. اسپاتیسیتی (Spasticity)

۸. بیماری های مرتبط با مفاصل (Joint-related diseases)

۹. بیماری های نوروموتور (Neuromotor diseases)

۱۰. بیماری فیبرومیالژیا (Fibromyalgia)

۱۱. پلی‌میوزیتیس (Polymyositis)

۱۲. تروماهای عضلانی (Muscular traumas)

۱۳. دیسک‌های فیبروز (Fibrous discs)

۱۴. سراتوما (Sarcopenia)

۱۵. گوت (Gout)

۱۶. ناتوئی (Myotonia)

۱۷. نوروپاتی (Neuropathy)

۱۸. هموفیلی (Hemophilia)

طبق تحقیقات انجام شده و داده‌‌های مختلف جوامع پزشکی، برخی از بیماری‌های مذکور از درصد شیوع بالاتری در جوامع مختلف برخوردار بوده و می‌توان آنها را به عنوان شایع‌ترین و رایج‌ترین بیماری های عضلانی سالمندان معرفی کرد.

از قبیل:

۱. آرتروز (Osteoarthritis)

۲. آرتریت روماتوئید (Rheumatoid arthritis)

۳. اختلالات استخوانی (Osteoporosis)

۴. سراتوما (Sarcopenia)

۵. اختلالات اعصاب حرکتی (Neuromuscular disorders)

لطفاً توجه داشته باشید که میزان شیوع بیماری شایع در بین سالمندان ممکن است در جوامع مختلف متفاوت بوده و در هر فرد نیز وابسته به عوامل که پیشتر به آن اشاره شد، متغیر باشد.

راه های پیشگیری از بیماری های عضلانی در کهنسالی

انسان هرچه به سنین کهنسالی نزدیک می‌شود، در اثر تغییرات فیزیولوژیکی و عوامل موثر دیگر در معرض ابتلا به بیماری‌های عضلانی قرار خواهد گرفت. در کنار خدمات پزشکی و استفاده از درمان‌های رایج، پیشگیری می‌تواند یکی از اقدامات بسیار بازدارنده در بروز و ایجاد بیماری های عضلانی سالمندان محسوب شود.

در این زمینه بهتر است پس از مشورت با پزشک و پاسخ به چرایی و یافتن علت بیماری، صرفا جهت پیشگیری اقدام به رعایت نکات ذیل نمایید:

  • حفظ فعالیت‌های ورزشی و جلوگیری از کاهش تحرکات جسمی به صورت منظم
  • رژیم غذایی با محوریت جذب ویتامین‌‌ D و مواد معدنی، منیزیم، پروتئین و مقادیر قابل توجه کلسیم
  • حفظ تناسب اندام و جلوگیری از بالا رفتن وزن
  • دوری از اضطراب و اجتناب از واکنش‌های عصبی شدید و حفظ آرامش

فرم زیر را پر کنید ، کارشناسان الو پرستار با شما تماس خواهند گرفت
همچنین میتوانید با ما تماس بگیرید

سخن آخر

ضمن تشکر از شما عزیزانی که تا انتهای این مطلب با ما همراه بوده‌اید، لازم به ذکر است که در صورت مشاهده هرگونه نشانه‌ای از بیماری‌ های عضلانی در خود و عزیزان سالمندتان، بهترین راه مراجعه به پزشک متخصص و دریافت خدمات درمانی است.

الو پرستار با آرزوی سلامتی برای شما عزیزان، همواره همراه همیشگی شما خواهند ماند. از شما دعوت می‌کنیم تا از طریق مراجعه به بخش خدمات وبسایت با سرویس‌های مجموعه الو پرستار آشنا شده و در صورت نیاز از طریق تماس با کارشناسان ما، اقدام به دریافت مشاوره رایگان نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *