مقالات

بیماری های مربوط به دستگاه تنفس در سالمندان

آسم و انواع عفونت‌های باکتریایی و ویروسی دستگاه تنفسی، عفونت‌های ناشی از آنفولانزا و… انسداد ریه و بسیاری از مشکلات تنفسی دیگر، اینروزها عرصه را بر سالمندان زیادی تنگ کرده است. بیماری های مربوط به دستگاه تنفسی در سالمندان، از بیماری‌های شایع در بین این گروه آسیب پذیر سنی است. تنفس ضعیف که در بسیاری از سالمندان مشاهده می‌شود، یکی از تاثیرات پیری بوده و ناشی از ضعف سیستم تنفسی است. ضمن کاهش قوای عضلانی ریه‌ها، ضعف سیستم ایمنی بدن نیز باعث بروز انواع عفونت‌های تنفسی می‌گردد.

شناخت کامل بیماری‌ دستگاه تنفسی سالمندان می‌تواند شرایط را برای این عزیزان به مراتب بهبود بخشد و از طریق افزایش آگاهی، مشاهده علائم و تشخیص به موقع ابتلا سالمندان به این دست از بیماری‌ها می‌توانیم ایشان را در حفظ سلامتی و بهبود یاری نماییم. از آن گذشته برخی از اقدامات و نکات پیشگیرانه در این زمینه وجود دارند که به لطف شناخت و رعایت آنها، خطر ابتلا این گروه سنی بسیار حساس تا میزان بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

مقدمه:

این حقیقتی انکار ناپذیر است که بیماری های تنفسی در سطح جامعه جهانی، روزانه قربانی‌های بسیار زیادی را از بین سالمندان و شهروندان مسن‌ می‌گیرد و خطر ابتلا سالمندان به این بیماری‌ها به مراتب بیش از جوانان است. در جوامع بیش از هر گروه و قشر دیگر، این سالمندان هستند که بیشترین میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های تنفسی را دارند. تغییرات طبیعی بدن انسان در گذر زمان که به نام پیری از آن یاد می‌شود، باعث می‌گردد تا قوای جسمانی ما تحلیل رفته و بدنمان بسیار آسیب پذیر گردد.

این میزان از آسیب پذیری که ناشی از ضعف سیستم ایمنی و ضعف کلی جسمانی است، عرصه را برای تاخت و تاز بیماری‌های مختلف مهیا می‌کند. به همین دلیل معرفی بیماری دستگاه تنفسی سالمندان و اطلاع از راه های پیشگیری و علائم و نشانه‌های آن، هدفی است که الوپرستار در این مقاله دنبال می‌کند.

با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید و در صورتی که مطالب را کاربردی و صحیح یافتید، از طریق اشتراک گذاری لینک صفحه، در آگاه سازی دیگران سهیم شوید و در کنار ما و دیگر کاربران مجموعه، به کاهش قربانیان کمک نمایید.

فرم زیر را پر کنید ، کارشناسان الو پرستار با شما تماس خواهند گرفت
همچنین میتوانید با ما تماس بگیرید

بیماری دستگاه تنفسی سالمندان

بیماری‌ های دستگاه تنفسی سالمندان را می‌توان به آن دسته از بیماری‌ها اطلاق نمود که دارای ریشه‌های عفونی باکتریایی و یا ویروسی هستند و بر قسمت‌های مختلف دستگاه تنفسی تاثیر می‌گذارند. این بیماری‌ها با افزایش سن و تضعیف سیستم تنفسی انسان، بیشترین تاثیرگذاری را خواهند داشت و در میان تمامی اقشار جامعه، سالمندان قربانیان عمده این بیماری‌ها به شمار می‌آیند.

متاسفانه با نادیده گرفتن و عدم تشخیص به موقع، بیماری دستگاه تنفسی سالمندان می‌تواند حاد شده و جان این عزیزان را در معرض خطرات بسیار جدی قرار دهد. به طور کلی می‌توان بیماری های دستگاه تنفسی سالمندان را به معنی کلیه بیماریهای موجود در ارتباط با ریه و دیگر قسمت‌های تنفسی بدانیم. این نوع بیماری ها به محض ورود و شکل گیری، در تلاش برای درگیر کردن قسمت‌های دیگر سیستم تنفسی بوده و در صورت عدم رسیدگی به موقع، بیماری گسترش یافته و در صورت مزمن شدن شانس درمان بسیار کم می‌شود.

گاهی بیماری های تنفسی می‌توانند به دلیل تضعیف عضلات مربوط به سیستم تنفسی ایجاد شوند و برخی دیگر از مواقع این بیماری‌ها می‌توانند ناشی از عفونت‌های آنفولانزایی و آسم و انسداد ریه باشند. اما در هر صورت یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده، در رابطه با درمان و مدیریت این بیماری‌ها گذر زمان است. در صورت تشخیص به موقع شانس بسیار بیشتری برای درمان وجود دارد.

آشنایی با بیماری های تنفسی رایج در سالمندان

در بین تمامی بیماری های تنفسی سالمندان، عناوین ذیل از رایج‌ترین و شایع‌ترین بیماری های تنفسی در این گروه سنی محسوب می‌گردند:

  • آسم

در لیست مربوط به بیماری دستگاه تنفسی سالمندان، آسم یکی از رایج‌ترین‌ و خطرناک‌ترین بیماری‌ها محسوب می‌شود. این بیماری از طریق ملتهب کردن راه‌های تنفسی ریه‌ها، باعث ایجاد تنگی نفس شده و پروسه نفس کشیدن را بسیار سخت و طاقت‌فرسا می‌کند. آسم یکی از بیماری‌هایی است که در بین کودکان بیش از بزرگسالان شایع است، با این وجود سالمندان بیشتری آمار ابتلا و قربانی این بیماری را تشکیل می‌دهند

  • بیماری مزن ریه یا COPD

این نوع بیماری های تنفسی به گروهی از بیماری‌های ریوی گفته می‌شود که، می‌توانند با آسیب رسانی به ریه‌ها، باعث مختل شدن روند بازدم گردند. این بیماری‌ها با روند طبیعی پیری بدن و ضعیف شدن اعضای تنفسی، طی پروسه‌ای چند ساله ایجاد می‌شوند. به همین دلیل تشخیص این بیماری های تنفسی بسیار دشوار بوده و علائم نسبتا خاموشی دارد. این بیماری دربردارنده بیماری‌های مزمن تنفسی است. سالمندان مبتلا به این بیماری‌ها در اغلب مواقع توان انجام کارهای روزمره و ساده خود را نیز از دست می‌دهند.

  • برونشیت مزمن

یکی دیگر از بیماری‌های COPD او مزمن، برونشیت مزمن نام دارد. این بیماری از طریق تاثیرگذاری بر مجاری عبور هوا، سیستم تنفسی را درگیر کرده و معمولا با سرفه های مزمن و سرفه‌های خلطی قابل تشخیص است. این بیماری یکی از خطرناک‌ترین بیماری های سیستم تنفسی در سالمندان است که سالانه انسانهای بی شماری را به کام مرگ می‌کشاند.

  • برونشیت حاد

برونشیت حاد از بیماری‌های ناشی از عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی است. این بیماری دستگاه تنفسی سالمندان، باکتریایی معمولا از طریق سرفه های خلط دار خارج می‌گردد، ولی در صورت ابتلای مکرر و عدم رسیدگی صحیح، می‌تواند به سادگی تبدیل به نوع حاد و کشنده گردد.

  • آمفیزم

اکثرا سالمندان دارای سابقه مصرف سیگار قربانیان بیماری آمفیزم هستند. آمفیزم یکی از بیماری های دستگاه تنفسی در سالمندان است که از طریق تاثیرگذاری بر کیسه‌های هوا مبتلایان را در معرض خطرهای جدی قرار می‌دهد. این بیماری زمانی ایجاد می‌گردد که ریه‌های افراد سالمند پس از سالها استفاده سیگار، قدرت ترمیم خود را از دست می‌دهند. با از بین رفتن کیسه‌های هوا، آمفیزم ایجاد می‌شود.

  • سرطان ریه

سرطان ریه نیز مانند بیماری آمفیزم  بر کیسه‌های هوا تاثیر گذاشته و آن‌ها را نابود می‌کند. تفاوت سرطان ریه با بیماری آمفیزم در این است که سرطان در اولین موقعیت، اقدام به پخش شدن در سطح بدن می‌کند. متاسفانه تشخیص این بیماری بسیار دشوار است و با آغاز تغییرات ژنتیکی، در هر نقطه‌ای از ریه‌ها می‌تواند حضور پیدا کرده و ریه‌ها را سرطانی نماید.

  • سل

سالمندان پس از قرار گیری در معرض باکتری مایکموباکتریوم توبرکلوزیس دچار بیماری سل می‌شوند. سل از مسری‌ترین بیماری‌ تنفسی در سالمندان محسوب می‌شود و نوعی پنومونی است که کیسه‌های هوای ریه را تخریب کرده و می‌تواند به ستون فقرات و مغز مبتلایان نیز نفوذ  کند.

پیشگیری از بیماری های تنفسی در سالمندان

پیشگیری از ابتلا به بیماری دستگاه تنفسی سالمندان، درست مانند بروز این بیماری‌ها پروسه‌ای بلند مدت است. در نظر داشته باشید که در صورت برخورداری از جسمی سالم و نداشتن بیماری‌های زمینه‌ای، می‌توانید تا میزان بسیار بالایی در برابر این بیماری‌ها مقاوم باشید. رعایت تغذیه و سبک زندگی سالم، دوری از دخانیات و ورزش منظم از عوامل اصلی پیشگیری از بیماری‌های تنفسی است. در ادامه به برخی دیگر از روش‌های پیشگیری اشاره کرده‌ایم:

  • همواره سعی در حفظ ایمنی و سلامت عمومی خود داشته باشید
  • در صورت ابتلا به بیماری های زمینه، نسبت به مدیریت صحیح این دسته از بیماری‌ها کوشا باشید
  • از استفاده لیوان و قاشق و چنگال به صورت اشتراکی بپرهیزید
  • شست و شوی منظم و اصولی دست‌ها را در طول روز فراموش نکنید
  • اگر اهل مصرف سیگار هستید، سریعا نسبت به ترک آن اقدام نمایید
  • تغذیه سالم داشته باشید و وزن خود را در مناسب‌ترین میزان ممکن نگه دارید
  • با ورزش منظم، ریه‌های خود را سالم نگه دارید
  • در صورتی که نیاز به حضور در اماکن شلوغ دارید، استفاده از ماسک را فراموش نکنید

سخن آخر

الوپرستار با سابقه‌ای چندین ساله در ارائه خدمات پرستاری و نگهداری از بیماران و سالمندان، پس از تجربه لحظات تلخ و شیرین با شما مردم عزیز، ضمن تشکر از عزیزانی که تا انتهای این مقاله همراه ما بودند، برای تمام مردم سرزمینمان آرزوی سلامتی دارد.

به یاد داشته باشید، الوپرستار همراه همیشگی شما در لحظات سخت است. اعتقاد داریم از طریق آگاهی رسانی می‌توان از تعداد بیماران کاست و در مسیر پیشگیری قدم گذاشت. از شما دعوت می‌کنیم تا بخش خدمات وبسایت را مطالعه نموده و در صورت نیاز به دریافت هر یک از سرویس‌های ما، از طریق شماره تماس‌های موجود در صفحه اقدام نمایید.

کارشناسان ما همواره منتظر شنیدن صدای گرمتان بوده و با مشاوره رایگان شما را در این مسیر همراهی می‌نمایند. در کنار هم می‌توانیم از روزهای سخت عبور کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *