مقالات

معرفی تمامی بیماری های دستگاه گوارشی سالمندان

دستگاه گوارشی عهده‌دار وظایف بسیار مهمی در بدن ما است. دستگاه گوارش سیستمی است متشکل از اعضای مختلف که در کنار هم به هضم غذا و جذب مواد مغذی پرداخته و عناصر اضافی را دفع می‌نمایند. با افزایش سن و ورود به دوران کهنسالی، سیستم گوارشی نیز مانند دیگر اعضای بدن تضعیف شده و بیش از هر زمان دیگری، مستعد ابتلا به انواع بیماری ‌دستگاه گوارش در سالمندان می‌شود.

در ادامه با ذکر چند نمونه از بیماری های گوارشی در خدمت شما هستیم و پس از معرفی تمامی بیماری‌ های دستگاه گوارشی سالمندان که از راج‌ترین آنها محسوب می‌گردند، به ارائه اطلاعات مربوط به نشانه و علائم ابتلا خواهیم پرداخت. در آخر نیز به برخی اقدامات پیشگیرانه اشاره خواهیم کرد که می‌توانند احتمال ابتلا سالمندان را تا میزان بسیار زیادی کاهش دهند.

مقدمه:

اطلاعات منتشر شده توسط اتحادیه گوارش اروپا در سال 2022 میلادی، از افزایش شیوع بیماری‌های گوارشی خبر داد. اخبار منتشر شده باعث اوج گیری نگرانی‌های جامعه جهانی به وضعیت اسف بار شده و خبرگزاری‌های بسیاری همزمان با انتشار این اطلاعات به پوشش خبری این بجران پرداختند. همزمان با انتشار این اطلاعات آمارهای مربوط به ایران نیز در دسترس عموم قرار گرفت و مشخص شد از هر صد بیمار سرطانی، 27 تن مبتلا به سرطان‌های گوارشی مانند سرطان معده هستند.

آمارهای منتشر شده داخلی که خبر از تعداد مرگ‌ و میرهای ناشی از بیماری‌های سرطانی دستگاه گوارش می‌داد، باعث شدن تا جایگاه دومین سرطان کشنده‌ ایران به دستگاه گوارش تعلق گیرد. از آن روز تا کنون بیماری دستگاه گوارش در سالمندان، همچنان سیر صعودی داشته و در حال ثبت ارقام جدید در تعداد قربانیان است.

در این بین سالمندان که از ضعف عمومی جسمانی رنج می‌برند، بیش از دیگر گروه‌های سنی در معض ابتلا قرار دارند. با توجه به این حقیقت، با هدف اطلاع رسانی و کاهش تعداد قربانیان سالمند، در این مقاله از سری مقالات الوپرستار در خدمت شما عزیزان هستیم تا به معرفی انواع بیماری های دستگاه گوارش سالمندان بپردازیم.

بازم به ذکر است، اطلاع از نشانه‌ها و علائم بیماریهای گوارشی می‌تواند در تشخیص به موقع و مدیریت هرچه بهتر این بیماری کمک کند. همچنین با شناخت راه‌ های پیشگیری می‌توان از طریق اقدامات صحیح درصد ابتلا سالمندان را به میزان بسیار قابل توجهی کاهش داد. با ما تا انتهای این مقاله کوتاه و کاربردی همراه باشید.

معرفی بیماری های کلیوی در سالمندان

آشنایی با بیماری دستگاه گوارش در سالمندان

دستگاه گوارش ما یکی از پیجیده‌ترین سیستم‌های موجود در بدن انسان است. سیستمی که عهده دار مسئولیت‌های سنگینی مانند هضم و جذب مواد مغذی موجود در غذا و سپس دفع مواد زائد و ناکارآمد است. دستگاه گوارش یکی از مهم‌ترین سیستم‌های حیاتی بدن انسان بوده متشکل از قسمت‌‌های مختلف و بسیار مهمی است که در صورت ایجاد اختلال در کارکرد هر یک از آن‌ها، خطرات بزرگی تهدیدمان خواهد کرد.

دستگاه گوارشی متشکل است از موارد ذیل:

  • دهان
  • مری
  • معده
  • روده بزرگ و روده کوچک
  • کبد
  • کیسه صفرا

دستگاه گوارشی بدن انسان نیز مانند دیگر اعضای بدن ما، متاثر از زمان بوده و با فرارسیدن دوران کهنسالی دچار افت و کاهش در کیفیت عملکرد خواهد شد. تضعیف این سیستم بسیار حیاتی در کهنسالی، ما را مستعد ابتلا به بیماری‌ دستگاه گوارش در سالمندان می‌کند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین تاثیرات پیری بر دستگاه گوارش آشنا می‌شویم.

از مهم‌ترین تاثیرات پیری بر دستگاه گوارش می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • کاهش قوای عضلانی

با کاهش فعالیت‌های عضلانی بدن، قوا و عملکرد عضلات دستگاه گوارش نیز کاهش چشم‌گیری خواهد یافت. با توجه به اینکه کاهش این دسته از عضلات در هضم غذا و دفع مواد زائد آن نقش بسیار مهمی دارند، با کاهش توان عضلانی، حرکت مواد غذایی در روده‌ها با مشکل رو به رو خواهد شد.

  • جمع شدن معده

انسان هرچه مسن‌تر شود معده او نیز کوچک ‌و جمع‌تر می‌گردد. معده کوچک و کم حجم‌تر، به معنی کاهش تولید اسید معده بوده و ایجاد کننده مشکلاتی از قبیل:

اختلال و ناتوانی در جذب مواد مغذی از غذا

ابتلا به عفونت‌های معده

خواهد بود. توجه داشته باشید که هر یک از این مشکلات می‌تواند وضعیت بسیار خطرناکی برای سلامتی ما محسوب شود.

  • اختلال در آنزیم سازی

کهولت سن باعث کاهش تولید آنزیم‌های مورد نیاز جهت هضم کامل غذا می‌گردد. اختلال در تولید این آنزیم‌های بسیار مهم و حیاتی، زمینه ساز مشکلات متفاوتی خواهد شد که هضم نا‌موفق غذا یکی از مهم‌ترین آن‌ها شمرده می‌شود.

  • بروز مشکلات متعدد در صفرا و روده

پیری می‌تواند با تاثیرات گسترده‌ای که بر سیستم گوارشی بدن سالمندان می‌گذارد، باعث بوجود آمدن سنگ در صفرا و مشکلات دیگری در روده گردد. بیماری التهاب روده یکی از مشخصه‌های تاثیر پیری بر روده‌ها است.

فرم زیر را پر کنید ، کارشناسان الو پرستار با شما تماس خواهند گرفت
همچنین میتوانید با ما تماس بگیرید

خطر ایجاد بیماری های گوارشی در سالمندان

پیری می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلفی را تا میزان بسیار زیای بالا ببرد. محتمل‌ترین بیماری‌ دستگاه گوارش در سالمندان عبارتند از:

  • سرطان گوارش
  • سرطان معده
  • زخم معده
  • و …

با وچود این که پیری یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد کننده بیماری‌ های مختلف در بدن است. در صورت رعایت نکات و انجام اقدامات پیشگیرانه می‌توان تا حد بسیار زیادی از خطرات کهولت سن و تاثیر آن بر ابتلا به بیماری دستگاه گوارش در سالمندان کاست. شناخت علائم و نشانه‌های ابتلا به این دست از بیماری‌های خطرناک، می‌تواند ما را در مدیریت هرچه بهتر و تشخیص به موقع آن‌ها یاری کند.

علائم بیماری های گوارشی در سالمندان

برخی از نشانه‌‌ها و علائم بیماری‌های گوارشی در سالمندان:

  • سوءهاضمه
  • گاز معده
  • اسهال
  • یبوست
  • اسهال
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • احساس درد در نواحی شکمی

 

موارد ذکر شده همگی از علائم مختلفی محسوب می‌شوند که در صورت رویت، می‌بایست جهت حصول اطمینان از سلامت دستگاه گوارش سریعا نزد پزشک متخصص مراجعه شود.

  • خون‌ریزی در دستگاه گوارش

از دیگر علائم مهم ابتلا به بیماری دستگاه گوارش در سالمندان، خونریزی معده و خونریزی از دهان است. مشاهده این نوع خونریزی‌ها، می‌تواند خبر از وجود سنگ صفرا یا ابتلا به سرطان‌ های گوارشی باشد.

 

  • عدم توانایی در جذب مواد مغذی

یکی دیگر از نشانه‌ها و علائمی که می‌تواند ناشی از بیماری های دستگاه گوارشی سالمندان تلقی گردد، عدم توانایی جذب مواد مغذی موجود در غذا است.

مانند:

  • ویتامین ب12
  • آهن
  • کلسیم
  • تغییر وزن

سوء هاضمه و سوء جذب مواد مغذی که هر دو از نشانه‌های بیماری های دستگاه گوارش سالمندان محسوب می‌گردند، در مدت زمان کوتاه می‌توانند باعث کاهش وزن ناخواسته عزیزان مبتلا به نقص دستگاه گوارش گردند.

  • ایجاد محدود‌های کلی

بیماری‌های دستگاه گوارش تا میزان بسیار زیادی می‌توانند زندگی سالمندان را تحت شعاع قرار دهند. کاهش اشتهای ناشی از بیماری‌های گوارشی در کنار مشکلات دیگری نظیر خستگی و کم خوابی و … به میزان بسیار زیادی می‌تواند باعث از بین رفتن کیفیت زندگی سالمندان شود.

گفتنی است تمامی علائم و نشانه‌هایی که در این مقاله تحت عنوان علائم بیماری ‌های گوارشی در سالمندان، خدمت شما کاربران عزیز ارائه گردید، صرفا جهت آشنایی شما بوده و به هیچ وجه اثبات کننده قطعی ابتلا نبوده و تشخیص بیماریهای گوارشی تنها در توان و تخصص پزشکان متخصص است.

سخن آخر

سپاس از تمام عزیزانی که تا این مرحله از مقاله همراه الوپرستار بوده و مجددا باعث دلگرمی ما شدند،  در این مطلب از سری مطالب وبسایت الوپرستار در خدمت شما عزیزان بودیم تا اطلاعات مفیدی را در رابطه با معرفی بیماری دستگاه گوارش در سالمندان در اختیارتان قرار دهیم.

در این مقاله کوتاه و کاربردی در کنار هم توانسته‌ایم با قسمت‌های مختلف سیستم گوارشی بدن آشنا شده و انواع بیماری‌های رایج و شایع دستگاه گوارش در بین سالمندان را بشناسیم. سپس به سراغ نشانه‌ها و علائم ناشی از وجود بیماری رفتیم و اطلاعات کاربردی لازم در این زمینه را تقدیم حضورتان نمودیم.

در نظر داشته باشید که الوپرستار به رسم گذشته در کنار شما عزیزان است، تا در کنار هم بتوانیم از روزها و لحظات سخت به سلامت عبور کنیم، در صورت نیاز به هرگونه خدمات  پرستاری و نگهداری، کافی است پس از برقراری تماس و دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان مجموعه، نسبت به ثبت درخواست و سرویس مد نظر خود اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *