مقالات

معرفی بیماری های کلیوی در سالمندان

بیماری های کلیوی در سالمندان

کلیه‌ها از ارگان‌ها و اعضای بسیار حیاتی بدن انسان شمرده می‌شوند. کلیه‌ها نقش بسیار اساسی در حفظ سلامت ما داشته و ادامه زندگی بدون آنها بسیار سخت خواهد بود. از مهم‌ترین وظایف کلیه‌ها می‌توانیم به تصفیه کردن خون، متعادل سازی سطح آب بدن، تصفیه مایعات و املاح مضر اشاره نماییم.

با ورود به سنین بالا اهمیت این ارگان‌های حساس و ارزشمند نیز افزایش می‌یابد. ابتلاء به هرگونه بیماری کلیوی در کهنسالی، بیم از کار افتادن کلیه‌ها و نابودی تدرجی آن‌ها وجود خواهد داشت. به همین دلیل، توجه و شناخت بیماری‌های کلیوی و مراقبت از این اعضای حیاتی در دوران سالمندی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

خدمات پرستاری الو پرستار با معرفی بیماری های کلیوی در سالمندان همراه شما خواهد بود و در ادامه به بررسی راه‌های پیشگیری و مدیریت هرچه بهتر این دست بیماری‌ها خواهد پرداخت.

مقدمه:

همواره زمان از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده مرگ و زندگی برای انسان بوده است. زمان ارزشمند‌ترین و شاید تنها دارایی ما انسان‌ها است. گاهی صبر و همراهی با جریان زمان، می‌تواند راه نجات ما از بحران‌ها باشد و در برخی دیگر از موارد، تعلل و از دست دادن زمان می‌تواند باعث نابودی و به خطر افتادن سلامت‌مان گردد.

دوران پیری یکی از مواقعی است که می‌بایست در آن نسبت به گذر زمان بسیار هوشیار بود. در بسیاری از مواقع که بیماری‌ها‌ هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارند، می‌توانیم به لطف تشخیص به موقع و اقدامات حساب شده، نسبت به مدیریت بیماری و درمان آن اقدام نماییم. در چنین شرایطی، بدون‌شک زمان طلایی‌ترین عامل تاثیرگذار بر مرگ و زندگی ما محسوب می‌گردد.

معرفی بیماری های کلیوی در سالمندان که عنوان این مقاله از سری مقالات وبسایت مجموعه الوپرستار است، با توجه به حساسیت فاکتور زمان در تشخیص و درمان این بیماری‌ها تهیه و منتشر شده است. با ما تا انتهای این مطلب کاربردی همراه باشید و با به اشتراک گذاری لینک این صفحه، سهمی در حفظ جان هم‌میهنانمان بدست آورید.

 

فرم زیر را پر کنید ، کارشناسان الو پرستار با شما تماس خواهند گرفت
همچنین میتوانید با ما تماس بگیرید

شناخت بیماری های کلیوی در سالمندان

همواره افزایش سن با محدودیت‌ها و حساسیت‌هایی همراه خواهد بود. با ورود انسان به دوران کهنسالی، شناخت بیماری‌ های کلیوی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌گردد. با توجه به این حقیقت که عدم تشخیص به موقع می‌تواند باعث از کار افتادن کلیه‌ها در پیری گردد، شناخت این بیماری‌ها و علائم آن‌ها در زمان مناسب می‌تواند باعث نجات جان بسیاری از عزیزان گردد.

در همین رابطه لازم است توجه داشته باشید که شناخت کامل نشانه‌ها و علائم اولیه این بیماری‌ها می‌تواند شما را در تشخیص به موقع و انجام اقدامات اولیه لازم یاری کند.

نشانه‌ ها و علائم بیماری‌های کلیوی در سالمندان

موارد ذیل از مهم‌ترین علائم و نشانه‌های بیماری‌ های کلیوی در سالمندان محسوب می‌شوند:

یکی از اصلی‌ترین وظایف کلیه‌ها، تنظیم فشار خون بدن است. با مشاهده تغییرات مداوم و افزایش فشار خون احتمال وجود بیماری های کلیوی در سالمندان تقویت می‌گردد.

  • تغییرات در پروسه دفع ادرار

فرکانس دفع ادرار را تحت نظر داشته باشید. هرگونه افزایش و کاهش قابل توجه در تعداد دفعات را می‌توانید نکته‌ای در ارتباط با مشکلات و بیماری‌های کلیوی در سالمندان بدانید.

  • کاهش فشار خروج ادرار

ویژگی‌های ظاهری از قبیل رنگ و بو و حجم خروجی ادرار می‌تواند از نشانه‌های جدی مشکلات کلیوی در سالمندان محسوب گردد. اگر در هنگام دفع ادرار شاهد کاهش و افزایش مداوم خروج ادرار هستید، بهتر است به پزشک متخصص کلیه مراجعه نموده و شرایط به ایشان توضیح دهید.

  • بی میلی به غذا

با تغییرات در تنظیم میزان آب بدن و همینطور عدم رسیدگی کلیه به مراحل دفع املاح مضر، بی اشتهایی و بی میلی نسبت به غذا مشاهده می‌گردد. این بی میلی یکی از نشانه‌های مستقیم بیماری‌های کلیوی در سالمندان محسوب می‌گردد.

ایجاد تورم و ورم در نواحی خاص

در صورت مشاهده تورم در اندام‌ها، بالاخص اندام‌هایی مانند:

  • اطراف چشم
  • پاها
  • انگشتان و پنچه دست‌ها

به احتمال زیاد درگیر بیماری‌های کلیوی خواهید بود. در این شرایط هرچه سریعتر به نزد پزشک مراجعه نمایید، بیشتر شانس مداوا و مدیریت بیماری را خواهید داشت.

پیشگیری از ابتلاء به بیماری های کلیوی در سالمندان

موارد ذیل می‌توانند از بهترین روش‌های پیشگیری در ابتلاء به بیماری‌های کلیوی، مخصوصا در دوران کهنسالی محسوب گردند. به یاد داشته باشید که تشخیص قطعی بیماری‌های کلیوی و همینطور ارائه برنامه‌های پیشگیرانه صرفا از طرف پزشکان متخصص صورت می‌گیرد و در این رابطه هرگونه اقدامات شخصی می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

  • سطح فشار خون را پایین نگه دارید

کنترل دقیق فشار خون به وسیله رژیم غذایی مناسب، ممنوعیت مصرف نمک بیش از حد، و در صورت لزوم، استفاده از داروهای فشار خون، به پیشگیری از بیماری‌های کلیوی کمک می‌کند.

  • دیابت را کنترل کنید

در صورتی که دیابت و سطح گلوکز خون را در میزان طبیعی حفظ نمایید، می‌توانید تا سطح بسیار بالایی از بروز بیماری های کلیوی در سالمندان حفظ نمایید.

  • به میزان کافی آب مصرف کنید

کم آبی یکی از دلایل ابتلاء به بیماری‌‌های کلیوی در سالمندان است. سعی کنید همواره سطح آب بدن را با استفاده از نوشیدن آب کافی در بهترین مقدار ممکن حفظ نمایید.

  • از مصرف نمک دوری کنید

با کاهش مصرف نمک، می‌توانید فشار خون را کاهش داده و به سلامت کلیه‌ها کمک کنید. مصرف بی رویه نمک می‌تواند میزان ابتلاء به بیماری های کلیوی را افزایش دهد.

  • فعالیت بدنی مداوم

از طریق ورزش و فعالیت مداوم و منظم جسمی، می‌توانید سلامت عمومی بدنتان را حفظ کرده و تا میزان بسیار زیادی از خطر مبتلا شدن به بیماری های کلیوی در کهنسالی بکاهید.

سخن آخر

با تشکر از تمام عزیزانی که مثل همیشه با همراهی و حمایت از ما، باعث دلگرمی تمامی دست‌اندرکاران الوپرستار شدند، ما معتقدیم با افزایش آگاهی جمعی و معرفی بیماری های کلیوی در سالمندان، می‌توانیم به کاهش میزان ابتلاء جامعه کمک کنیم.

در کنار شما هستیم، با آرزوی دیدن سلامتی همه هم‌وطنان عزیزمان از شما دعوت می‌کنیم به بخش خدمات وبسایت ما مراجعه نموده و در صورت نیاز به هر یک از سرویس‌های الوپرستار با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید. در کنار شما خواهیم و هم پای هم از لحظات سخت عبور خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *