مقالات

دلایل تکرر ادرار در سالمندان

این مقاله با هدف ارائه پاسخ به کلیه‌ی پرسش‌ها و نگرانی‌هایی که از طرف شما عزیزان، در رابطه با تکرر ادرار سالمندان مطرح شده و به دست ما رسیده است، تهیه و منتشر می‌گردد. الو پرستار در این مقاله سعی نموده تا با استفاده از زبانی ساده به معرفی دلایل تکرر ادرار در سنین کهن‌سالی بپردازد.

از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه بوده و در صورت سودمند یافتن این مقاله، از طریق به اشتراک گذاری لینک، دوستان و آشنایان خود را از اطلاعات کاربردی آن بهره‌مند نمایید.

مقدمه:

ورود به کهن‌سالی برای بسیاری از عزیزان، آغاز برگ جدیدی از زندگانی است. فصلی مملو از آرامش و پرداختن به امور مورد علاقه و لذت بردن از اندوخته‌های جوانی. صد البته که تعداد زیادی از هم میهنان سالمندمان سعادت و شانس لذت بردن از سالهای کهولت سن خود را بدست می‌آورند.

اما برای برخی دیگر از سالمندان، این سکه دو رو دارد و بعد از چرخش‌های فراوان در حالی کف دست آنان را لمس می‌کند که اثری از برجستگی‌های شیر حس نمی‌کنند. خط آمدن برای این دسته از سالمندان مساوی است با فرارسیدن مشکلات جسمی و بیماری‌های مختلف. یکی از رایج‌ترین عارضه‌ها و شایع‌ترین بیماری‌های موجود در بین سالمندان، تکرر ادرار و دلایل تکرر ادرار در سالمندان است.

شما تا کنون دچار تکرر ادرار شده‌اید؟ باور کنید که چنین تجربه‌ای می‌تواند بسیار نگران کننده باشد. با این وجود لازم است تا در چنین شرایطی آرامش خود را حفظ کرده و به یاد آورید که تکرر ادرار می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. با وجود اینکه تکرر ادرار می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری خطرناک باشد، اما در بسیاری از موارد، صرفا دلایلی بسیار ساده دارد. با ما در ادامه این مقاله کوتاه و کاربردی همراه باشید. در انتهای شما را با برخی از رایج‌ترین دلایل تکرر ادرار در سنین بالا آشنا نموده و از روش‌های پیشگیری و درمان این عارضه صحبت خواهیم نمود.

بررسی مشکل تکرر ادرار در سالمندان

نیاز است تا در ابتدای راه، به درک صحیح و مشترکی از معنی تکرر ادرار برسیم. یکی از نیازهای اساسی برای تشخیص این عارضه در بین سالمندان، داشتن تعریف درست و صحیح از تکرر ادرار است. پس به همین منظور لازم است از دفعات و مقادیر نرمال دفع ادرار اطلاع داشته باشیم.

یک انسان‌ بالغ به طور میانگین 700 میلی‌لیتر تا نهایتا 3 ‌لیتر در روز قادر به تولید و دفع ادرار است.

اما لازم به ذکر است که عوامل مختلفی مانند:

  • سن
  • تغذیه
  • شرایط آب و هوایی محل زندگی
  • میزان تحرک و فعالیت‌های جسمی
  • و…

فرم زیر را پر کنید ، کارشناسان الو پرستار با شما تماس خواهند گرفت
همچنین میتوانید با ما تماس بگیرید

می‌توانند در تعیین میزان طبیعی دفع ادرار هر شخص تاثیرگذار باشند. لذا خواهشمندیم بدون دریافت مشاوره از پزشک متخصص، دست به هیچ گونه اقدام شخصی نزنید.

پس می‌توان گفت تکرر ادرار به معنی:

نیاز بیشتر فرد به دفع ادرار، که می‌تواند بر اثر دفع ناقص یا دلایل دیگر ایجاد شود. در این شرایط فرد پس از مدت زمان کوتاهی بعد از دفع ادرار، سریعا به دفع مجدد اقدام می‌نماید.

اما این دلایل می‌توانند بسیار متفاوت باشند. از مصرف بیش از حد مایعات تا سرطان، گستره‌ی وسیعی از دلایل را پیشرو داریم که تشخیص دقیق آن صرفا از طریق معاینات پزشکان متخصص صورت می‌گیرد. در ادامه همراه ما باشید تا صرفا جهت آشنایی شما عزیزان، به بررسی و معرفی محتمل‌ترین دلایل ایجاد تکرر ادرار در سالمندان بپردازیم.

آشنایی با دلایل تکرر ادرار در کهنسالی

حال که در کنار هم توانستیم با ماهیت کلی تکرر ادرار آشنا شویم. در این بخش از مقاله، به بررسی دلایل ایجاد کننده آن خواهیم پرداخت.

تغییر سایز پروستات دلیل تکرر ادرار در سالمندان

یکی از دلایل تکرر ادرار در آقایان، افزایش سایز و ابعاد پروستات است. این مشکل یکی از رایج‌ترین دلایل تکرر ادرار در آقایان سالمند است.

  • وجود عفونت در مثانه

افزایش سن باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. سیستم ایمنی انسان در دوران سالمندی بسیار ضعیف است و به همین دلیل عفونت مثانه می‌تواند یکی دیگر از دلایل تکرر ادرار سالمندان محسوب گردد.

  • ضعف اسکلت ماهیچه‌ای و استخوانی

کاهش حجم بافت عضلانی و اسکلت ضعیف استخوانی که با کاهش تحرک در سنین بالا ایجاد می‌شود، باعث ناتوانی و ضعف مثانه می‌گردد. مثانه ضعیف که قادر به نگهداری ادرار نیست، در بازه‌های زمانی کوتاه مدت نیاز به تخلیه مکرر پیدا می‌کند.

  • تاثیر هورمون‌ها بر تکرر ادرار

تغییرات هورمونی از شایع‌ترین مشکلات کهنسالی است. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در ایجاد تکرر ادرار، هورمون‌ها و تغییرات آنها در دوران کهولت سن است.

  • تاثیرات و عوارض دارویی

داروهای مختلفی از جمله دیورتیک‌ها، از عوامل تحریک کننده مثانه شناخته می‌شوند. مثانه تحریک شده، توان بسیار اندکی در  نگهداری ادرار دارد و به اینصورت عوارض دارویی یکی دیگر از دلایل تکرر ادرار در سالمندان می‌گردد.

  • ناراحتی‌ها و بیماری‌های عصبی

هر یک از بیماری‌های عصبی که توان تاثیرگذاری بر سیستم عصبی بدن را داشته باشند، می‌توانند از دلایل دیگر این عارضه در سالمندان محسوب شوند. بیماری‌های نوروژیک در بسیاری از موارد یکی از دلایل اصلی ایجاد تکرر ادرار هستند.

  • بیماری‌های کلیوی

کیست‌های کلیوی و بیماری‌های مربوط به کلیه، مانند التهاب و … می تواند دارای نشانه‌ها و علائمی مانند تکرر ادرار باشد.

درمان تکرر ادرار در سالمندان

با اطلاع از دلایل ایجاد کننده تکرر ادرار در کهنسالان، می‌توان نسبت به پیشگیری و درمان آنها نیز اقدام نمود. به یاد داشته باشید که در صورت طولانی شدن تکرر ادرار، نیاز است تا سریعا به پزشک مراجعه کرده و از درمان‌های خودسرانه جدا خودداری فرمایید. اما به عنوان روش‌های درمانی ابتدایی و خانگی می‌توانید موارد ذیل را مد نظر قرار داده و در صورت تمایل از آنها جهت تقویت سیستم بدنی و کاهش آن استفاده کنید.

عفونت‌ها یکی از دلایل تکرر ادرار سالمندان محسوب می‌شوند. پس برای از بین بردن دلایل عفونی تکرر ادرار کافی است با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های مناسب سنین بالا و شرایط جسمانی بیماری، از گسترش و رسیدن عفونت به مثانه جلوگیری نمایید.

  • افزایش سطح عضلانی مثانه

مثانه قوی، توانایی بیشتری در نگهداری و دفع ادرار دارد. با کمک تمرینات مناسب می‌توانید عضلات مثانه را تقویت نموده و به کاهش تکرر ادرار کمک کنید.

  • درمان بیماری‌ها و مشکلات پروستات

با وجود این‌ که هیچ آمار دقیقی در رابطه با برتری مبتلایان مرد نسبت به بانوان وجود ندارد، باز هم می‌توان رسیدگی به مشکلات و بیماری‌های پروستات را که از دلایل اصلی تکرر ادرار در سالمندان مرد محسوب می‌شود به عنوان یکی از راه‌های پیشگیری و درمان تکرر ادرار دانست.

سخن آخر

ضمن آرزوی سلامتی و شادکامی برای تک تک شما عزیزان، و با سپاس فراوان از همراهی و حضور شما کاربران عزیز وبسایت الوپرستار، لازم به ذکر است که تکرر ادرار در سالمندان و دلایل ایجاد کننده این ضایعه، می‌تواند علائم وجود یک مشکل خاص باشد. لطفا از هرگونه درمان خانگی و مصرف دارو خودسرانه اجتناب نموده و در صورت مشاهده طولانی شدن تکرر ادرار به پزشک مراجعه نمایید.

الو پرستار همراه همیشگی شما در لحظات سخت است. به یاد داشته باشید که ما به لطف همکاری با بهترین و بزرگترین کادر خدمات پرستاری و نگهداری از بیمار، قادر به ارائه کلیه خدمات  مورد نیاز شما هستیم. در صورت تمایل می‌توانید با استفاده از شماره تلفن‌های موجود در وبسایت، با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.  در کنار شماییم چون اعتقاد داریم با هم می‌توانیم از این راه سخت عبور کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *